mandag 19. desember 2011

Tradisjonsmat-lefse

Jeg er ikke en lefsebaker.
Men jeg synes det er så godt, og har prøvd meg på diverse sorter noen år til jul.
I år hadde vi lånt en steketakke, og jeg har laget to sorter tynnlefse.

"Krotakake fra Jæren" er en oppskrift jeg har gjemt på fra et ukeblad i mange år.
Potetlefse er noe jeg forbinner med bestemor på farsiden, som var av den gode gamle sorten. Hun stod alltid ved kjøkkenbenken, og hvor norsk husmannskost var  eneste alternativ. Hun laget ALLTID god mat!! :-D

KROTAKAKE FRA JÆREN

ca. 20 stk.
3 egg
3 ss sukker
1 l kulturmelk
1 ts natron
2 ts hornsalt
1,2 kg hvetemel
Bland alt i en bolle, begynn med væsken.
Trill ut en lang pølse og del opp i ca. 20 like store deler.
Jeg delte opp i litt mindre emner, så de ikke ble så store.
Legg emnene på ett brett og la dem heve litt.
Bruk mye mel når du kjevler ut, deigen er ganske løs.
Stekes raskt på begge sider på en takke.
I følge oppskriften skal de legges på et klede og tørkes natten over.

De tørre lefsene bløtes på med vann, legges ned til de blir myke.

På oppskriften står det at lefsene smøres med smørkrem først, og deretter et tynt lag med kremfløte.

Vi laget fyll av smør, sukker og litt prim. Det er noe vi liker veldig godt, men her er det smak og behag:-D

POTETLEFSE

Her tar jeg rett og slett rester, eller jeg lager, potetstappe. Med salt, pepper og det hele(det er bare godt)
Så blander jeg inn hvetemel til jeg synes deigen er god å jobbe med.
Kjevles tynt, og stekes på takke.

Smøres med meierismør og sukker!!
Nammmm....:-)

Dett er ikke så vanskelig, og det er bare å prøve!!

4 kommentarer:

Siddis back home sa...

mmmm, det så alldeles herlig ut, elsker lefse, men har aldri prøvd å bake selv, kanskje jeg skulle... takk for oppskrift og ha en flott mandag hos deg!

Anonym sa...

Hhmm... de ser lekkere ut! Takk for oppskriften. Kanskje jeg prøve å bake noen. Ha en kjempefin mandag!

Anonym sa...

Det ser kjempe godt ut!
Takk for at du deler oppskrift.
Klem

Britt sa...

Uvitende om ditt innlegg var det planlagt stappe til middagen i dag. I mellomtiden oppdaget jeg innlegget og ble inspirert til å lage potetlefser. Som tenkt så gjort. Gode var de, men de må spises med(heimlaga)smør og sirup. Kjempegodt! Takk for ideen.