onsdag 18. februar 2009

Foreløpig gulv-rapport...


For det første; dette har tatt tid pga. influensa og lungebetennelse i hus, en ukes tid. Har fotografert og fikset litt på badet i dag, og kjenner at det var mer enn nok aktivitet for en "invadert" kropp ;-)
For det andre. Linoelum ja.... Som jeg har skrevet tidligere, spurte jeg på en fag-kjede om maling av gulvbelegg. Han ville ikke garantere resultatet, men jeg gikk til innkjøp av Trestjerners gulvmaling, siden jeg også skulle male trapp og gulv i tre. Sende en mail til Jotun som IKKE anbefalte å male, pga "myknere" i belegget som ville gjøre at malingen ikke stivet.
Jeg ga ikke opp, og spurte damen på den lokale fargehandelen. Hun hadde ikke erfaring med den nye Trestjerners gulvmalingen, men hadde brukt å anbefalte Oxan til gulvbelegg. Ba meg likevel å teste på en lite synlig plass først.
Dette er hva jeg gjorde etter å ha testet at malingen faktisk tørket:

Vasket gulvet med Kraftvask
Grunnet med Sense grunnin
Malte, med rull, to strøk Trestjerners gulvmaling. Den er vannbasert/akrylbasert og lukter så og si ingenting!!!

For det tredje; På bildene er det forskjellig lys/blits, så det er vanskelig å få rett fargegjengivelse. Men det er brukt samme farge her som i trappen. Dvs. jeg er ikke helt fornøyd med den. Den er for kald og grå. Hadde sett den for meg mye lysere.
Men selve malingsresultatet er jeg kjempefornøyd med. Strukturen i belegget vises gjennom malingen, og det ser rett og slett ut som et gulvbelegg (ikke et malt belegg).
Synes det er så bra at jeg kunne bruke vannbaserte produkter. Lite lukt og ingen løsemiddel!!
Viktig når man har små barn i huset :-)

Nå ma jeg bare si, at fordi om dette fungerte på akkurat dette belegget, er det ikke sikkert det vil fungere på et annet. Anbefaler absolutt å høre med fagpersoner, før det ev. males. Men, synes likevel det var moro å dele mine erfaringer med maling av gulv!!


2 kommentarer:

Missfryd sa...

Fargen på trappa mi er egghvit med 2 lag lakk oppå. Lakken har gulnet litt, men det er egentlig ganske fint. Bysten er kjøpt i interiørbutikken Vollowood i Vollen i Asker.
Utrolig hvis det holder på sikt å male på linoleum, det ser veldig fint ut. Er det ikke gøy å se den utrolige forvandlingen litt maling gjør:-)

Missfryd sa...

Jeg mente Vollywood....